سفارش تبلیغ
صبا ویژن

.

بهترینِ برادرانت، کسی است که با راستگویی اش تو را به راستگویی بخواند و با اعمال نیک خود ، تو را بهبرترینِ اعمال برانگیزد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

تماس با ما
آمار و اطلاعات

بازدید امروز :5
بازدید دیروز :4
کل بازدید :107902
تعداد کل یاداشته ها : 85
103/1/9
8:31 ع

Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
مشخصات مدیروبلاگ
 
محمدصادق[21]

خبر مایه
پیوند دوستان
 
دارالقران الکریم جرقویه علیا هر شب تنهایی مـ یـ ـرابـ عـ ـطـ ـش خاطرات دکتر بالتازار وب سایت روستای چشام (Chesham.ir) عطر یاس روانشناسی رویابین دنیای خودرو مردهک قطب کشاورزی جنوب عدالت جویان نسل بیدار آموزش تست زدن کنکور فهادانــ وایسا دنیا!من میخوام پیاده شم... اسمس بارون دکتر علی حاجی ستوده گمبگ و قیلون طلبه ایرانی دادار ورود ممنوع حاج آقا مسئلةٌ sindrela بازمانده تنهای تنها باشگاه فرهنگی ورزشی صنعت مس رفسنجان دانلود رایگان برنامه نود باشگاه فرهنگی ورزشی ارگ بم فدراسیون فوتبال ایران صورتحساب پایان.میان دوره همراه اول فروش کارت شارژ ایرانسل.همراه اول دانلودنرم افزارهای جغرافیایی برای پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی پردیس موبایل (همراه اول) درسهای اخلاق ازمرحومآیت الله عبدالکریم حق شناس دفتر آیت الله خامنه ای استخاره با قرآن سایت حاج محمود کریمی سایت اطلاع رسانی حضرت فاطمه (س) سایت امام محمد باقرعلیه السلام سایت امام علی علیه السلام بمکده امام علی علیه السلام گروه حرفه و فن بم سایت تخصصی گفتار درمانی سایت تخصصی اعصاب و روان سایت رسمی امام حسین علیه السلام دبیرستان پسرانه خاتم الا نبیا ء(ص)شهرستان بم هئیت محبان الحسن علیه السلام بروات هئیت عزاداری محبان الحسین بم هئیت علمدار شهرستان بم علم ورزش

ya fatemeh

 

چکیده:

راجع به شخصیت والای حضرت فاطمه (س) بیش از پنجاه آیه قرآن تأویل و تفسیر شده است. این نوشتار تحت عنوان فاطمه کوثر بیکران حق به رشته تحریر درآمد و نگارنده در پی آن است که با استفاده از سوره مبارکه کوثر، گذری بر شخصیت و عظمت و فضایل والای حضرت صدیقه کبری (س) داشته و عناوینی از قبیل پیشگویی و اعجاز سوره، معنی و مراد کوثر، وجوه نامگذاری فاطمه زهرا (س) به کوثر، ارتباط کوثر محمدی با کوثر بهشتی، فاطمه به عنوان حقیقتی یکدانه در عالم خلقت، مورد بحث قرار گرفته و سپس فاطمه زهرا (س) بعنوان برترین و جامع‌ترین الگو عالم بشریت در همه ابعاد زندگی (سجاده بندگی، جلوه‌گاه وارستگی، عرصه وظایف خانوادگی، حیا، عفاف، حجاب، ایثار، انفاق، ساده زیستی و جبهه فرهنگی، سیاسی....) برای همه عصرها، نسل‌ها معرفی و در نهایت به یکی از ضروری‌ترین عرصه که بایستی به فاطمه زهرا (س) اقتداء کرد یعنی عرصه دفاع از حریم ولایت و امامت و استمرار آن یعنی ولایت فقیه در عصر غیبت امام زمان (عج) اشاره گردید؛ چه اینکه فاطمه زهرا (س) همچون کوثر بیکران الهی به عنوان اسوه و الگوی بی‌نظیر همیشه سرسبز و حیات بخش استمرار داشته و درس و عبرتی برای همه عصرها و نسل‌ها در طول تاریخ خواهد بود.

مقدمه:

سخن گفتن از شخصیت بی‌نظیر فاطمه (س) شم بهشتی می‌خواهد، چه اینکه پیامبر خدا فرمود:

کلما اشتقت الی رائحه الجنه شممت رائحه ابنتی فاطمه. 1

هر زمان مشتاق بوی بهشت می‌شوم دخترم فاطمه (س) را می‌بویم و بوی بهشت از او استشمام می‌کنم.

و در روایتی که فریقین بر آن تأکید دارند پیامبر خدا (ص) در شب معراج از بهشت عبور می‌کرد، جبرئیل امین از میوه درخت طوبی به آن حضرت داد و هنگامی که به زمین بازگشت نطفه فاطمه (س) از آن میوه بهشتی منعقد شد.2  کوثری که عطای ویژه الهی است. موجودی که زهره سماء و زهرای زمین است. چهره‌ای که ثمر نتیجه هستی است. بانویی که در شمار معصومین است.3 خود معصومه، پدر معصوم، شوهر معصوم، فرزندان معصوم می‌باشند.

بانویی که محبت و ولایت او و خاندان او مزد رسالت و از فرائض دینی بشمار می‌آید.4

صدیقه طاهره‌ای که مظهر رضای الهی و غضب ربوبی است.5

و مدال افتخار سیده نساءالعالمین را در فرآینش به خود اختصاص داده است6. بانویی که امام صادق (ع) فرمود:

و هی الصدیقه الکبری و علی معرفتها دارت القرون الاولی.

او صدیقه کبری است که بر محور شناخت او قرنهای گذشته دور زده است.7

اگر چه پیرامون شخصیت آسمانی بانوی بانوان جهان حضرت فاطمه زهرا (س) بسی کتابها نگاشته شده و فراون سخن رانده شده است، اما گویا اگر هزاران برابر آن نیز قلم زده شود و سخن گفته شود باز قطره‌ای در مقابل اقیانوس بی‌کرانة فضیلت‌های حضرتش می‌باشد.

و به تعبیر حکیمانه حضرت آیت الله جوادی آملی، گفتار و نوشتار هر چه بلند و پر معنا و نغز و رسا باشد، توان معرفی شخصیتی که اصلش از عالم ملکوت و شاخ و برگش در جهان ناسوت گسترده است را ندارد8. عارفی همچون حضرت امام خمینی ره با آن جایگاه علمی و عرفانی‌اش از درک عظمت و مقام والای حضرت زهرا (س) اظهار عجز و ناتوانی کرد و فرمود: هر کس با هر بینش درباره او سخن گفته است از عهدة ستایش او بر نیامده است. چونکه دریا را در کوزه‌ای نتوان گنجاند9.

فضل زهرا را بشر کی توان احصا کرد

قطره را قدرت نباشد وصف از دریا کند

و من خود را قاصر می‌دانم در مورد حضرت صدیقه ذکری کنم10. فاطمه به مرتبه‌ای رسیده است که دست همه از او کوتاه است. حضرت فاطمه یک فرد معمولی نبود بلکه یک موجود ملکوتی است که در عالم به صورت انسان ظاهر شده است. موجودی الهی جبروتی در صورت یک زن ظاهر شده است.

زن که تمام خاصه‌های انبیاء در اوست، زنی که اگکر مرد بود نبی بود، زنی که اگر مرد بود جای رسول الله (ص) بود11.

ما را کجا به کوی تو ممکن بود وصول

کانجا خیال را نبرد قدرت نزول

در وصف ذات پاک و کرامات بی‌حدت        

گردیده نطق الکن و حیران شـود عقـول12

مقام معظم رهبری مدظله‌العالی هم فرمود:

برای انسان‌های کوچکی مثل من خیلی دشوار است که بخواهند دربارة آن عظمت سخن بگویند. ما خیال و یک تصویر و یک نقش در ذهنمان می‌گذرانیم، این کجا و واقعیت‌ها و حقیقت‌ها که بسی عظیم‌تر از ذهن است کجا- واقعاً دختر پیامبر معمای ناگشوده ذهن بشر و معارف بشری است، حقیقتاً برای ذهن قاصر ما، آن علو درجه معنوی و ملکوتی ام الائمه- النجباء (س) قابل درک نیست و به قدر فهم خود ممکن است شمه‌‌ای از رشحات را درک کنیم

آری فاطمه مجهوله القدر است همانگونه که مخفیه القبر است14. منزلت و قدر او مجهول و نهان است همان سان که تربت و قبر او مخفی و پنهان است. لذا آن حضرت را فاطمه نامیده‌اند چونکه مردم از شناخت حقیقت او دور مانده و محروم شده‌اند.

قال الصادق (ع): انما سمیت فاطمه لان الخلق فطموا عن معرفتها15.

پس چه قلمی سزاوار ترسیم شخصیت ملکوتی حضرت فاطمه است، چه فکری یارای توانایی درک فضائل او را داراست چگونه ممکن است ابعاد شخصیت آن بزرگوار در گفتار ما خاکیان محدود، جلوه‌گر شود. پس باید اعتراف و اذعان نمود که انسان نمی‌تواند شخصیت والای حضرت را آنگونه که هست درک کند و تبین نماید. و برای شناخت و معرفتی مقام والای آن حضرت باید از سرچشمه وحی و سخنان معصومین استمداد طلبید، چه اینکه فاطمه را غیر از خدا و رسول (ص) و ائمه (ع) نشناختند و اگر احادیثی هم از خاندان وحی رسیده به اندازه فهم مستمعان بوده، نه به اندازه مرتبت او16. و از سوی دیگر با گذشت بیش از چهارده قرن هنوز ابعاد گوناگون زندگانی حضرت زهرا (س) در اوج غربت و مظلومیت بسر می‌برد و متاسفانه زوایای زندگی او برای بشریت در هاله‌ای از گمنامی و ابهاد قرار دارد.

و از اینکه دست اندرکاران آن کنگره نورانی قدمی در معرفی آن بانوی بزرگ اسلام گرفته‌اند جای تقدیر و تشکر دارد. و این مقاله بر آن است تا فاطمه (س) را از دیدگاه وحی معرفی نماید. اما از آنجا که در مورد شخصیت فاطمه (س) و جایگاه والای آن حضرت در قرآن آیات فراوان بطور مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد17، نظیر آیات (تطهیر، مودت، مباهله، ابرار، امانت، ذی‌القربی، صلوات، نور، ضرب‌المثل، بیوت، مرج‌البحرین یلتقیان، ایذاء، سوره قدر، سوره کوثر18 و...)

ولیکن با توجه به اینکه تفسیر و توضیح اینها در یک مقاله امکان ندارد و حق آنها اداء نمی‌گردد. لذا آنچه در این نوشتار می‌آید فقط تفسیر و توضیح سوره مبارکه کوثر در مورد عظمت بی‌نظیر فاطمه زهرا (س) بعنوان کوثر قرآن است.

امید است این عرض ادب و ارادات به پیشگاه پرعظمت حضرت صدیقه کبری مقبول درگاه حق. و فرزندش حضرت مهدی (عج) واقع شود و گامی کوچک در معرفی حضرت بعنوان بهترین الگو برای همه عصرها و نسل ها برداشته شود.

خداوندا، ما را از برکات این خیر کثیر که به پیامبرت مرحمت فرموده‌ای نصیب فرما.

بسم‌الله الرحمن الرحیم. انا اعطیناک الکوثر فصل لربک و انحران شانئک هوالابتر

ترجمه: ای پیامبر، مسلماً به تو کوثر (خیر کثیر و برکت فراوان) عطا خواهیم کرد، پس (به شکرانة این نعمت بزرگ) برای پروردگارت نماز بخوان و شتر قربانی کن- مسلماً دشمن تو ابتر و بلاعقب است.

«مشخصات سورة کوثر»

1- بنابر مشهور در مکه نازل شده است ولی بعضی احتمال مدنی بودن آن را داده‌اند و این احتمال نیز داده شده است که این سوره دوباره نازل شده یکبار در مکه و بار دیگر در مدینه ولی روایاتی که در شأن نزول این سوره در تفاسیر فریقین ذکر شده، قول مشهور را که این سوره مکی است تایید می‌کند.

2- کوچکترین سوره قرآن است که دارای سه آیه می‌باشد.

3- پانزدهمین سوره به ترتیب نزول و یکصد و هشتمین سوره به ترتیب قرآن موجود است.

4- نام این سوره (کوثر) از اولین آیة آن نشأت گرفته شده است.

5- امام صادق (ع) فرمود: هر کس در نمازهای واجب و مستجب سوره کوثر را بخواند خداوند از آب کوثر نصیب او می‌کند19.

6- این سوره کوچک در طول تاریخ همانند ندارد و دشمنان معاند اسلام که در نابودی اسلام از هیچ کوششی کوتاهی نکردند و نمی‌کنند، از آوردن کوچک‌ترین سوره مانند کوثر عاجز مانده‌اند و خداوند هم در قرآن فرمود، ان کنتم فی ریب مما نزلنا علی عبدنا فأتوا بسوره من مثله20.

ترجمه: اگر شکی در قرآنی که بر حضرت محمد (ص) بندة خود فرستادیم دارید، پس مثل یک سوره آن را بیاورید.

شأن نزول: عاص بن وائل از سران مشرکان مکه بود، بعد از فوت پسر رسول الله (ص) بنام عبدا..، پیامبر خدا را ابتر نامید و عرب هم کسی را که پسر نداشت ابتر (بلاعقب) می‌نامید21 سوره کوثر نازل شد و پیامبر اکرم را به اعطای کوثر و نعمت‌های فراوان بشارت داد و دشمنان را ابتر خواند.

اعجاز سوره کوثر: مرحوم علامه طباطبایی فرمود سوره کوثر یکی از ملاحم و خبرهای غیبی قرآن کریم است، چونکه خداوند بعد از ارتحال پیامبر اکرم برکتی در نسل آن جناب قرارداد به طوری که در همه عالم هیچ نسلی معادل آن دیده نمی‌شود با آنکه این همه بلاها بر سر ذریه پیامبر آوردند و گروه گروه آنها را کشتند.22

با توجه به اینکه این سوره مکی است و حکومت و امکانات در دست مشرکان مکه بود و مسلمین در وضع خوبی نبودند و فرزندان پسری پیامبر از دنیا رفته بودند و دشمنان هم زخم زبان می‌زدند و پیامبر را ابتر می‌نامیدند و از آنجائیکه فرزند پسری را تداوم بخش برنامه پدری می‌داشتند، لذا امیدوار بودند با رفتن پیامبر کسی نیست که راه او و آئین او را ادامه دهد و پیامبر از این جریان ناراحت بود و خداوند هم هنوز به پیامبر فاطمه (س) را نداده بود.

نزول این سوره در آن فضا و شرایط هم تسلی‌خاطر و بشارت بزرگ بر پیامبر بود تا در برابر یاوه‌گویی‌های دشمنان قلب مبارکش آزرده نشود و در عزم آهنین او فتور و سستی راه نیابد و از انبوه جمعیت آنها و امکانات فراوانی مادی که در اختیار دارند نگران نشود، چرا که خیلی که منبع هم خیرات است اعطاء خیر کثیر را به پیامبر نوید می‌دهد که به احدی نداده است. از سوی دیگر پاسخ کوبنده‌ای به سران کفر و شرک و ضربه‌ای بود به امیدهای دشمنان اسلام. و از طرف دیگر بصورت غیبی خبر می‌دهد که پیامبر بلانسل و دودمان نمی‌ماند بلکه نسل و دومان او زیاد خواهد شد و دشمنان پیامبر ابتر خواهند ماند.23

پس این سوره پیشگویی برای آینده است که آینده از آن پیامبر است و خبرهای اعجازآمیز از آینده‌های دور و نزدیک، که همه این پیشگویی‌ها محقق شد، هم خیرات و برکات فراوان بر پیامبر نازل شد و هم دودمان پیامبر در جهان بطور فراوان وجود دارند و هم دشمنان پیامبر که در آن زمان زیاد بودند تار و مار شدند و امروز آثاری از آنها باقی نمانده است، در حالیکه طوائفی، همچون بنی‌امیه و بنی‌عباس که به مقابله با پیامبر و فرزندان او برخاستند، روزی آنقدر جمعیت داشتند که کسی فکر نمی‌کرد ابتر شوند و همه آنها از بین بروند24.

و هم برنامه اسلام و قرآن که آئین پیامبر بود در سراسر جهان گسترده و فراگیر شد.

توضیح و تفسیر آیه: انا اعطیناک الکوثر: در این جمله کوتاه برای بیان مطلب چند تاکید بکار رفته است.

-ان- از ادات تاکید در ادبیات عرب است

- ضمیر جمع بجای‌ مفرد- روال طبیعی این بود که ضمیر مفرد و بصورت متکلم وحده ذکر گردد (انی) اما ضمیر جمع و بصورت متکلم‌ مع‌الغیر آورده شد (انا) و این تعبیر برای بیان عظمت است25.

- ذکر فعل ماضی بجای مضارع تأکید سوم است.

خداوند در این سوره به پیامبرش تسلی‌خاطر می‌دهد که در آینده به تو خیر کثیر خواهیم داد... و در اینجا باید فعل مضارع آورده شود اما ماضی ذکر شد و در ادبیات عرب ذکر ماضی بجای مضارع تاکید دیگر بر مطلب است که تحقق این وعده آنقدر حتمی است که مثل اینکه محقق شد. پس در اینجا با سه تاکید به پیامبرش می‌گوید، ما مسلماً و محققاً و حتماً به تو کوثر خواهیم داد.

نکته دیگر: تعبیر اعطیناک دلیل بر این است که کوثر عطیه الهی به پیامبر است اما در مورد قرآن تعبیر اتیناک بکار بوده شد. و لقد اتیناک سبعا من المثانی و القران العظیم26. و قد اتیناک من لدنا ذکراً 27. اما در اینجا تعبیر اعطیناک بکار برده شده است که نوعی اعطاء و بخشش و بشارت بزرگی به پیامبر عظیم‌الشان است، که بداند آن خدایی که منبع همه خیرات و برکات است، کوثر را در اختیار او نهاده است و کوثر عطیه بزرگ و ویژه الهی است که و بدیهی است هر قدر معطی با عظمت‌تر معطی هم مهم‌تر و با ارزش تر خواهد شد.

با توجه به اینکه مخاطب پیامبر اکرم (ص) است و خداوند علی اعلی و غنی مطلق و سرچشمه همه خیرات و برکات به پیامبرش وعده کوثر می‌دهد. این چه معنی دارد؟ با ملاحظه معطی و معطی‌الیه ارزش معطی بیشتر روشن خواهد شد.

اگر معطی فرد معمولی باشد یا اینکه خداوند باشد فرق دارد و یک وقت عطاء کننده خداوند است یکی وقت فرد معمولی است و از سوی دیگر گاهی به انسان معمولی چیزی می‌دهند و گاهی به افضل انبیاء و خیر خلق الله چیزی می‌دهند. یک وقت به پیامبری که جبرئیل و قرآن بر او نازل و به اوج کمال رسیده به او بشارت خیر کثیر می‌دهند و یک وقت به فرد معمولی بشارت خیر کثیر می‌دهند. به عبارت دیگر خیر کثیر نزد بازاری و تاجر و میلیارد هر کدام به معنای خاص خودش است.

خداوند متعال در این سوره به افضل انبیاء بشارت کوثر و خیرات و برکات فوق از حد و حصر می‌دهد پس توجه به معطی و معطی و معطی‌الیه، عظمت کوپر بیشتر روشن می‌شود. و در واقع سوره کوثر، اسم با مسمی است در عین کمی آیات و کلماتش، در بردارنده اسرار و رموزی است که بزرگان و مفاخر، از دستیابی به عمق آن به عجز و توانایی خویش اعتراف کردند.

معنا و مراد کوثر: کوثر بر وزن فوعل وصف است که از کثرت گرفته شده و به معنی خیر و برکت فراوان است و به افراد سخاوتمند هم کوثر گفته می‌شود.28

برای کوثر29و علامه طباطبایی تا 26 قول ذکر نموده‌اند30‌. گستره معنایی این واژه چنان وسیع و جامع است که از جمله «خیر بی‌نهایت» را می‌تواند شامل شود و هر کس به مقدار پایه معرفتی خویش چیزی فهمیده و سخنی بیان کرده و مطلبی نوشته است ولی ظاهر این است که غالباً اینها از قبیل بیان مصادیق برای این مفهوم وسیع و گسترده است و با توجه به شأن نزول و سیاق آیات و کلمه ابتر و تسلی بودن سوره و روایات متعدد وارده از ائمه (ع) به نظر می‌رسد و مراد از کوثر یا بازرترین مصداق آن، فاطمه زهرا (س) است.

مرحوم علامه طباطبایی علاوه بر ادعای مستفیضه بودن روایات فرمودند: مناسب‌ترین معنی کوثر، کثرت ذریه پیامبر از طریق صدیقه کبری (س) است که شرق تا غرب عالم را فرا گرفته است31. فخررازی مفسر بزرگ اهل سنت در ضمن بیان تفسیرهای مختلف کوثر گفت:

قول سوم این است که این سوره به عنوان رد بر کسانی نازل شد که عدم وجود اولاد را بر پیامبر اکرم خرده می‌گرفتند. بنابراین،  معنی سوره این است که خداوند بر پیامبر نسلی می‌دهد که در طول زمان باقی می‌مانند. بعد گفت: این از عجائب است چونکه در طول تاریخ تعداد زیادی از ذریه پیامبر را کشتند اما در عین حال جهان مملو از آنهاست و علمای بزرگی در میان آنها از قبیل باقر، صادق و رضا و نفس زکیه... وجود دارند در حالی که در زمان نزول قران با آنکه از بنی‌امیه اولاد و نسل زیادی بود، اما الان چیزی از آنها در عالم وجود ندارد32.  پس مراد از کوثر فراوانی ذریه و ماندگاری نسل پیامبر می‌باشد که فقط از طریق وجود با برکت حضرت فاطمه تحقق یافته و خداوند نسلی بی‌نظیر و ماندگار در طول تاریخ به پیامبرش عطا فرمود.


  
(

فروشگاه baniasadibam

 
)